Perfekt og luftig sukkerbrød.

Denne oppskriften på sukkerbrød slår aldri feil etter min mening. Det blir flott og luftig hver gang.
Trikset ligger i å piske eggedosisen lenge. Jeg pleier å kjøre det så lenge at jeg er på den sikre siden! 🙂

Her har du oppskrift til 26 cm form:

6 egg
2 dl Sukker
3 dl Hvetemel
1 ts bakepulver

 Her har du oppskrift til langpanne:

10 egg
3,3 dl sukker
5 dl Hvetemel
1,5 ts bakepulver

– Pisk egg og sukker til en tykk eggedosis. Pisk gjerne i 5-10 minutter.

– Sikt i hvetemel og bakepulver.

– Vend det tørre forsiktig inn i eggedosisen.

– Ha røren i formen. Her lager jeg sukkerbrød i langpanne.

– Stek sukkebrødet i ovnen på 160 grader i 45 minutter.
– Når det er ferdig slår du av ovnen og lar kaken stå til den er kald.
– Unngå å åpne ovnsdøren hvis du kan under hele stekeprosessen
  og mens det kjølner. Da får du best resultat 🙂


 

10 kommentarer
    1. Hei,
      Jeg setter den midt i ovnen.
      Ser jeg er litt seint ute med å svare. Jeg er i utlandet og jobber. Så jeg har ikke fått sjekket bloggen i det siste.

    2. hei, nå har jeg prøvd sukkerbrødet med 10 egg til langpanne og det ble helt perfekt! Fulgte rådet om å la det kjølne i ovnen med lukket dør, helt supert! Mine sukkerbørd bruker å dette ned på midten, dette gjorde ikke det så nå skal jeg bruke denne oppskriften heretter 🙂

    3. Hei et tips som gjør denne kaka enda bedre er å ta sukker og egg i en bolle røre det over vannbad til sukkerkrystallene forsvinne ca 5 min. Rør så dette 10 min i miksmaster. Dere etter sikt det tørre i. Ha gjerne litt vaniljestang i røra da gir bunnen enda mere smaker 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg