Babymat

Minsten i huset er akkurat begynt å spise litt fast føde.
Jeg er litt gnien av meg etter noen år der jeg hadde et trangt budsjett til å bruke på mat. Derfor er jeg prisbevisst når jeg er i butikken.
Det er billigere å lage babymaten selv. Det tar ikke lang tid og man kan fryse det. Og så smaker det mye bedre 🙂

Det er vel bare fantasien som setter stopper for hva man kan lage.
Akkurat nå har jeg torsk i tomat, søtpotet/brokkoli puré, gulrot puré og kylling med potet i frysen.
Ofte sitter jeg igjen med litt rester etter middag. Da kutter jeg opp det babyen kan ha, moser det med stavmikseren og fryser det. Ca. 100 gram i hver boks.

En favoritt hos min lille gutt er eple og pære mos.

Jeg kutter opp passelige biter av eple og pære. Koker det i vann i 6-7 minutter.

Moser det med stavmikseren og lar det avkjøles.

Jeg har spart på mange små glass som jeg fyller opp med frukt mosen.
Så fryser jeg det. Enkelt, raskt, billig og praktisk 🙂

Stort sett er det bare å kutte opp ønskede ingredienser og koke det.
Noen ting som for eksempel gulrøtter trenger litt lengre tid på koking.
Men jeg koker generelt alt i 20 minutter og da blir det passelig konsistens til å kunne lage en fin puré.
Bruk kok vannet til å spe med for å få en god konsistens på puréen.

Blomkål og gulrot utgjør en fin kombinasjon for den første smaken av fast føde.

Etter hvert kan man prøve ut med flere smaker.

Torsk med gulrot, potet og tomatsaus for eksempel.
Kok opp en enkel tomatsaus med et par bokser hakkede tomater, litt tomatpuré. La det koke en god stund.
Bland det sammen med fisken og grønnsakene. Mos det med en stavmikser og vips så har du enda en deilig middag til babyen.

Tomatsausen kan du også bruke til å lage en pastarett til babyen.
Kok fullkorns makaroni litt mer enn det som står på pakken. Stek kyllingkjøttdeig.
Mos dette sammen med tomatsaus. Spe litt etter litt med tomatsausen for å finne ønsket konsistens.

Kutt opp, kok, mos og frys er min oppfordring 😉

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg