Berlinerboller

På oppfordring fra min 10 år gamle sønn har jeg i helgen prøvd meg på berlinerboller.
Resultatet kunne vært bedre på utseende, men smaken var det ingenting å si på.
Jeg har aldri lagd berlinerboller før. Og blir det til at jeg gjør det igjen så vil jeg nok prøve å gjøre litt endringer.
Jeg legger ved oppskrift og fremgangsmåten. Også med de endringene jeg tenker å prøve neste gang.
Og prøver du deg så si gjerne hvordan det gikk og om du har noen tips jeg kan ta med meg til neste runde:)

Du trenger :

100 gram Fersk gjær
4 dl melk
200 gram smør
8 egg
1200 gram hvetemel
1 ts kardemomme
8 ss sukker
4 ts vaniljesukker
4 ts bakepulver

Fyll:
Vaniljekrem – kan anbefale hjemmelaget. Du finner en oppskrift på det her.
Bringebær/jordbær syltetøy

Olje eller smult til frityren (jeg brukte rapsolje)


– Smuldre opp gjæren i bollen til kjøkkenmaskinen.


– Smelt smøret og ha så melken over. Pass på at væsken er 37 grader.


– Bland alt det tørre i en annen bolle.


– Pisk eggene lett sammen i en egen bolle.


– Hell væsken over gjæren og rør til gjæren er oppløst.


– ha så alt det tørre og eggene opp i med væsken og elt godt til det
blir en fin deig.


– Sett deigen til heving i ca. 40 minutter. Jeg hevet min i dampovnen på
hevefunksjonen og som du ser så hevet den over bollen.
(Det ble litt av en vaskejobb;))


– Del deigen i 3 deler. Kjevle ut deigen til den er ca. 1 cm tykk.
Bruk en kopp eller et glass til å trykke ut rundinger.


– Legg rundinger på et brett. Legg fyll i midten. Legg så en ny runding
på toppen av den andre og trykk godt langs kanten med fingrene for å
lukke inne fyllet. Hev de i 20 minutter.


– Jeg har frityrkoker så jeg brukte denne. Men du kan også bruke en
tykkbunnet kjele. Jeg satt gradene til 170. Hvor lenge bollene skal være
i frityren avhenger av størrelsen. Jeg endte på 2,5 minutt per side.
Når bollene er ferdig tar du de opp med en hullspade og legger de på
papir som ikke loer slik at oljen får rent av.


– Dypp så bollene i sukker ganske kjapt etter de er kommet opp av
frityren.

 

Her er resultatet etter mitt første forsøk på berlinerboller.

Hvis jeg prøver meg igjen. Så kommer jeg nok til å lage hele boller.
Frityrsteke dem og så bruke en kakesprøyte til å sprøyte
inn fyllet. Om det blir noe bedre vet jeg ikke. Men det er verdt et forsøk.
For selv om berlinerbollene smakte veldig godt. Så ble de litt rare i formen;)

Men min 10 år gamle sønn var veldig fornøyd og da er jo alt vel 🙂

Fortsatt god helg:)

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg