Hjemmelaget gummigodis

Sammen med sønnen min lagde jeg gummi godteri i forrige uke.
Vi har jammen kost oss 🙂 Jeg kan nok spare min begeistring for 
gummigodis, men ungene synes det er toppen!

Du trenger:

Silikonformer. Dette kan man få billig på Ikea.
 

125 gram gelepulver i ønsket smak
10 gram gelantinpulver
110 gram kaldt vann

– Bland gelepulver, gelantinpulver og vann i en bolle og bland godt. La det stå i 10 minutter.
– Kjør blandingen i microen i 30 sekund. Rør. Ha blandingen tilbake i microen i nye 30 sekund.
  Rør godt. Hvis alt pulveret er løst opp er det klart. Hvis ikke kjør den enda en runde i mircroen.
– Hell så blandingen i et glass og la den stå i 10 minutter.
– Når du kommer tilbake til blandingen etter 10 minutt vil du mest sannsynlig ha et lite skumlag på toppen.
  Skrap dette laget vekk med en slikkepott. Dette gjør at du får en klar blanding.
– Hell så blandingen opp i en flaske med tut. Dette kan kjøpes f.eks clas Ohlson. 
  (Jeg hadde en flaske med karamellsaus som var gått ut på dato. Jeg helte ut sausen og vasket flasken godt og den funker supert!)
– sprut forsiktig blandingen opp i ønsket silikonform. La det stå å stivne i kjøleskapet 4-5 timer.

– I sitrongummien tilsatte vi sitronsyre etter at blandingen kom ut
  av microen. Da blir den god og sur. Smak til så surt som du vil ha det.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg