Kake på pinne / cakepops

Cakepops eller kake på pinne som mine barn kaller dem ligger ikke lenge i kjøleskapet før de er spist opp.

For meg som baker så mye er dette en super måte å bli kvitt kakekapp på uten å måtte la det gå i søpla.

– Du trenger kake. Jeg synes det er aller best med sjokoladekake 😉
– Du trenger glasur. En god sjokoladeglasur med kaffe kan virkelig anbefales!
– Smuldre opp kaken i en bolle. Ha opp i glasuren og bland godt sammen. Jeg synes det er godt når ikke det blir for kompakt, men at deigen er litt god og bløt.
– Trill kuler av deigen i passe størrelse. En kule skal være en fin munnfull.

– Du må ha noen pinner evt. sugerør som du skal stikke ned i kakekulene. Det finnes mye fancy og flott der ute man kan bruke, men til daglig kan jeg anbefale grillpinner. Del en grillpinne i 3 🙂 Da er de passelige.
– Smelt 2-3 biter av en kokesjokolade i microen.
– Dypp pinnen i litt smelta sjokolade. Og dytt den så ned i kakekulen.
– Sett i kjøleskapet.

– I mens smelter du noen plater med kokesjokolade over et vannbad.
– Dypp så kaken på pinne i den smelta sjokoladen. La den renne godt av seg. Lag hål i en tom eggekartong og sett kaken på pinne til tørk opp i den. Da får den en fin overflate. Er du ikke så nøye på det så setter du bare kaken på pinne til tørk på en bakepapirkledd tallerken. Da blir den flat på toppen, men smaker like godt.

– Har du lyst kan du pynte kakene med litt strøssel eller perler før sjokoladen stivner 🙂
– Oppbevares i kjøleskapet.

Disse er geniale å fryse. Å tiner kjapt. Greit å ha på frysen når man plutselig får besøk 🙂

5 kommentarer

Siste innlegg